Esküvői tippek, hasznos tanácsok készülődéshez, esküvő szervezéséhez:
Mikor kezdjem az esküvőm szervezését?
Sokszor hallott jó tanács, hogy legalább egy évvel a esküvő előtt kezdjünk neki a szervezésnek. Ezzel nagyot nem lehet hibázni, mivel mindenre marad időnk, viszont bele eshetünk az időbőség csapdájába: “van még arra időnk bőven…”. Ha van konkrét elképzelésünk esküvői helyszínnel, zenekarral, vagy egyéb szolgáltatóval kapcsolatban, akkor érdemes minél előbb lefoglalni. Főként akkor, ha a nagy napot főszezonban szeretnénk tartani: tapasztalataink szerint a legkedveltebb esküvői időszak hazánkaban az augusztus hónap. Mindezek ellenére számtalan villámszervezésű esküvőn játszottunk már, melyek teljes leszervezésére egy hónapot fordított a pár.
Melyik hónapban legyen a nagy nap?
A legtöbb pár első gondolata, hogy augusztusban tartja majd az esküvőjét. Ezért is mondható főszezonnak a nyár utolsó hónapja esküvők vonatkozásában. Érvként mellette szól, hogy viszonylag sok idő van még a szervezésre és még nyáron van, ami igen vonzóvá teszi. Hátulütője, hogy jellemzően nagy a hőség ami sokszor megfolyatja a sminket, és a menyasszonyi ruha jellemzően nem szellős, nyári viselet. Amennyiben az esős napot szeretnénk elkerülni a nagy napon, akkor inkább július közepét válasszuk. Balaton parti esküvő szerelmeseinek érdemes elkerülniük a balatoni főszezont, így megkönnyíthetik a vendégek elszállásolását. Az esküvői helyszínek telítettsége alacsonyabb és általában kedvezmény áron érhetők el április, május és október hónapokban. Vigyázzunk a ledolgozandó munkaszüneti napora, melyek gyakran szombatra esnek.
Szombati vagy pénteki esküvő?
Az elmúlt években megdőlt az a kőbe vésett szabály, hogy a lakodalom, esküvő szombatra kell, hogy essen. Divatossá kezd válni a hét utolsó munkanapjára szervezett nagy nap. A jegyes pár szervezését nagyban megkönnyíti egy pénteki napon tartandó esküvő, mivel a legtöbb szolgáltató naptára szombati dátumokkal zsúfolt. Emellett számos esküvői helyszín kínál kedvezményes csomagokat pénteki napokra. A pénteki esküvő természetesen kisebb áldozatot kíván a meghívott vendégektől, mivel egy szabadnappal kell számolniuk, viszont cserébe a hajnalig tartó táncolást, mulatozást egy kétnapos regenrálódás követhet.
Esküvőszervezés lépései: Mikor mit szervezzek? Mi a legelső?
Legcélravezetőbb, ha első lépésként összeírjuk az esküvői vendéglistát a két oldalról meghívandó rokonságot, barátokat, munkatársakat és szomszédokat. A létszámba ne felejtsük el beleszámolni az esküvői személyzetet sem: videós, fotós, ceremóniamester, zenekar, bár elhelyezésük megoldható külön teremben is. Amikor kikristályosodott, hogy körülbelül milyen nagy vendégsereggel ünneplünk majd, válasszunk olyan esküvői helyszínt, éttermet, rendezvénytermet, mely befogadóképessége kényelmes megoldás nyújt a násznépnek. (számolhatunk nyugodtan 10%-al kisebb létszámmal, mint amennyi meghívót kiküldtünk, mert sokan fognak nyaralni, lebetegedni, másik esküvőn részt venni…) Kerüljük a terem túlzsúfolását, főként az erősen napsütötte hónapokban és nem-légkondicionált környezetben. Vonzó esküvői helyszínek a terasszal, kerttel, erkéllyel rendelkező termek, ezek fotózás és polgári ceremónia szempontjából is praktukusak lehetnek. Amennyiben letettük a voksunkat 3-4 helyszín alternatíva mellett, valasszunk zenekart, és keressünk olyan dátumot, mely a közös halmazba esik. Az esküvő az ifjú pár napja, ezért az ő zenei ízlésük kell, hogy meghatározó legyen a zenekar választásakor. Ha már helyszínünk és zenekarunk lefoglalásra került, kiküldhetjük a meghívókat, hogy a násznép időben értesüljön életre szóló tervünkről. Ezt követően célszerű anyakönyvvezetőt, fotóst, videóst, dekorost és ceremóniamestert választanunk. Amennyiben a násznép elszállásolását tervezzük a esküvői buli helyszínén, minél előbb gyüjtsük össze az igényeket, hogy a megfelelő számú szobát lefoglalhassuk. A nyitótánc előkészületeit – kezdő táncosoknak érdemes – pár hónappal a nagy nap előtt elkezdeni. Válasszunk egyszerű és könnyen koreografálahtó, inkább mókás számot a nyitótáncra, vonjuk be közeli barátainkat is, mert a csoportos előadás nagyobbat szokott durranni. Jó szervezők általában már egy hónappal az esküvőjük előtt véglegesítik a forgatókönyvet, mely alapul szolgál az esemény menetének óráról-órára lebontva. Próbáljuk meg a végleges menetrendet az összes szervezésben résztvevővel, ceremóniamesterrel, zenekarral, fotóssal, vendéglátóssal, étteremvezetővel megosztani, hogy mindenkinek világos legyen a saját szerepe, felelőssége és az időzítés zökkenőmentes legyen.
Esküvői forgatóköny minta, sablon
Egy jó esküvői forgatókönyv időben elkészül és eljut az összes érintetthez. Tartalmazza a polgári ceremónia és esküvői vacsora pontos helyszínét, megközelíthetőségét, a vendégsereg várható létszámát, az ifjú pár és tanuk, szülők nevét, a rendezvény közreműködőinek elérhetőségeit, (étteremvezető, zenekarvezető, ceremóniamester, dekoros, fotográfus, videós, torta készítő, anyakönyvvezető) megkönnyítve ezzel a tájékozódást és információáramlást. Az esküvőre használt forgatókönyvek praktikusan időrendi sorrendben listázzák az eseményeket, azok helyszínét és azok felelőseit, valamint az eseményhez tartozó feladatokat.
17:00-17:20Vendégek gyülekezéseTemplomVőlegény és örömszülők vendégfogadása. Menyasszony később érkezik. Tanuk iratainak összegyűjtése. Gyűrűk, gyűrűpárna előkészítéseVőlegény, örömszülők, tanuk, CM17:20-17:30ÜltetésTemplomKözérdekű közlemény: a násznép elfoglalhatja helyét a templomban.CM17:30-18:00Egyházi esküvői szertartásTemplomGyűrű asztalra helyezése, Tanuk elhelyezkedése, vőlegény és örömanya, majd menyasszony és örömapa bevonulása, IGEN-ek mondása :)Tanuk, Fotós18:00-18:10Indulás az étterembeTemplomElköszönni azoktól, akik nem jönnek az esküvői vacsorára. Násznép elindul az étterembe.Vőlegény, Menyasszony, CM18:30-18:45Érkezés, ültetésÉtterem kertjeNásznép átírányítása kertbe és leültetése a polgári ceremóniához. Anyakönyvvezetőnek okmányokat adni. Gyűrűket, homoköntő eszközöket előkészíteni. Étterem pezsgővel készül. Várakozás alatt aláfestő zene szól.Tanúk, anyakönyvvezető, hangosító, étterem, CM18:45-19:00Polgári esküvőKertHáttérzene és anyakönyvvezető kihangosítása, zenék kezelése, bevonulás, pezsgők osztásaZenekar/hangosító, étterem19:00-19:30GratulációKertHáttérzene szóljon, frissítők felszolgálásaZenekar, étterem19:30-19:50Csoportos fotózásKertÖrömszülőkkel, barátokkal, munkatársakkal, csokordobás, harisnyakötő dobásFotós, CM19:50-20:00ÜltetésÉtteremNásznép elfoglalja helyét az esküvői vacsora helyszínén, halk háttérzene szól, közérdekű információk és az est programjának ismeretetése (ajándékozás formája és ideje), örömapa pohárköszöntője.Zenekar, CM20:00-20:10VetítésÉtteremProjetor, vetítővászon felállítása, laptop kihangosítása. Az ifjúpárról készített kisfilmek, képek vetítése.Zenekar, CM20:10-21:30VacsoraÉtteremVacsora alatt halk aláfestő hangulatzene szólZenekar21:45NyitótáncTáncparkettNásznép félkörben állva nézi a pár nyitótáncát, a szám felétől csatlakoznak barátok, végén a zenekar egyből indít és mindenki csatlakozik, indul a buli. Nyitótánc zenéjét előkészíteni, zenekar játsza majd le mp3-ról.Ifjú pár, barátok, zenekar, CM23:00Menyasszonyi tortaTáncparkettFények leoltva, násznép körben állva várja tüzijátékos torta érkezését, hangulatos zene szól. Az ifjú pár vágja fel a tortát és szervírozza az első pár szeletet, majd a vendéglátó személyzet veszi át a szeleteléstÉtterem, ifjú pár00:00MenyasszonytáncTáncparkettAjándékozással egybekötött menyasszonytánc, borítékgyűjtő lábos és fakanál előkészítése.Ifjú pár, zenekar, CM, étterem00:30Átöltözés / Éjféli vacsoraÉtteremMenyasszontáncot követően az ifjú pár elvonul átöltözni. Elkezdődik az éjféli vacsora felszolgálása.Ifjú pár, étterem01:00Gyertyafény keringőTáncparkettAz ifjú pár visszaérkezése. Újasszony ruhában. Gyerták kiosztása. Félhomány, násznép meggyújtott gyertyákkal kezében kört alkot, közepén a pár lassúzik, amíg az összes gyertyát el nem fújják.Ifjú pár, étterem, CM
Idősáv | Esemény | Helyszín | Feladatok | Felelősök |